الاثنين، 30 نوفمبر 2015

الراجل صاحب الكشك

  ليست هناك تعليقات

بقالي فتره كده كل ما عدي علي كشك بلاحظ نفس الحاجات الموضوع مالهوش دعوه بمنطقه معينه بس من الواضح ان اغلب اصحاب الاكشاك بتتجمع فيهم الصفات الاتيه: 


  1.  صاحب الكشك في الغالب بيبقي عنده كرش كبير جدا ما بيهلوش انه يلف 360 درجه في المحل علي طول بروفبل كده من الجنب.
  2. علي طول بيتكلم عن غدر الصحاب و انه هو قال ايه لصاحبه ده و هو رد عليه با ايه. و ده طبها يفسر نوعيه الاغاني بنت الكلب اللي بقت في كل حته بنسمعها 
  3. هو الذكي الوحيد اللي بيفهم و الكوكب كله عباره عن مجموعه اغبيه.
  4. الزاباين بالنسباله ناس ما بتفهمش في الزوق و بتتنك عليه و مطلع ايمانه.
  5. هو مش راجل بيقدم خدمه مقابل فلوس لا هو وزير التموين في المربع بتاعه. 
السؤال اللي بيطرح نفسه ليه احنا في مصر ما بنشتغلش و خلاص ؟ الموضوع مش علي الاكشاك بس الموضوع فينا كلنا ليه لازم نحسس الناس انني احسن حد بيعمل الخدمه الفلانيه او الموضوع الفلاني ليه ما بنشتغلش و احنا ساكتين و لازم نتكلم ليه مش بننتج و نتطور ليه ما بنرضاش نتعلم حاجات جديده ؟! 

كلنا في الاخر اصحاب اكشاك!

الجمعة، 6 نوفمبر 2015

الخيانه بين الدين و بين العاهات و التقاليد !

  ليست هناك تعليقات

في يوم ما يعلم بيه الا ربنا خلصت الشغل متاخر جدا و نازل من الشغل مرهق لابعد الحدود , المهم ركبت العربه و بشغل الراديو و الاقي اسامه منير بيتكلم ... حاسيت انه وقته الصراحه علشان يكمل عليا و يستفزني فا فوق اكتر و انا سايق .. المهم  اخر مره كنت سمعته كانت الحوارات اغلبها عيال مراهقين بتمر بمشاكل عاطفيه و بيعدو يشتكولو و الجو اللي الكل عرفه ده. 

المهم بسمع اول اتصال من واحده متجوزه و عندها بنتيتن و جالها الشجاعه انها تقول انها بتخون جوزها مع واحد تاني و بتسال استاذ اسامه تعمل ايه في المشكله دي ... انا حسيت ان الوقت وقف شويه حلوين من قوة الصدمه دي واحده مسلمه مصريه بتخون جوزها و بتقول كده علي الراديو ؟! انا ماقدرتش اركز قوي مع كلام اسامه لان الصراحه انا مش عارف لو مكانه المفروض اقول ايه و انصح بايه و انيل ايه كنت تحت تاثير الصدمه, المهم مالجقتش افوق و لقيت المكالمه التانيه و شابه صغيره في السن بتتكلم فاقلت اكيد مشاكل مراهقه و للاسف ماطلعتش طلعت برضه ست متجوزه و بتحن لخطيبها الاولاني ؟! الواحد فاق و فاق و فاق و عنيه فنجلت و من جوايه صوت ضميري بيقولي هو ايه اللي حصل ؟! طول عمري بسمع عن خيانه الرجاله لمراتتهم و دي مش حاجه صح طبعا بس الجديد دلوقتي خيانه الزوجه كمان و اللي اقوي و افظع ان الناس دي جالها الشجاعه انها تقول انهم خاينين علي الراديو. 

بعد ما روحت حاولت ادور علي تعاريف الخيانه و احلل الموضوع بشكل علمي يمكن اعرف اوصل لحاجه بس لاحظت حاجه ان تعريف الخيانه اختلف و اتطور بوجود النت يعني مثلا لو فتحت الفبس بوك و اعقدت تقلب في صور بنات و تكلمهم من ورا مراتك مثلا انت كده يتخونها و بالنسبه للست لو قبلت كلام ما يصحش يتقال يبقي كده هي بتخون جوزها و لقيت ناس بتتكم ان وسائل التواصل الاجتماعي طورت مفهوم الخيانه و سهلته كمان 

موقف الدين من الخيانه معروف و موقف المجتمع السخيف المريض من نفس القضيه معروف برضه , و اللي كان بيرتكب اي حاجه من دول كان بيعملها في سر علشان خايف من الدين و من الجتمع اكتر من الدين الصراحه ان الناس هاتقول عليه ايه .. اللي احنا فيه ده دلوقتي عدا الاتنين الناس بتخون سرا و جهرا و نفضت للدين و المجتمع و بالمنظر ده هايطلع عندنا جيل اسوء من اللي موجود و مشوه لانه متربي علي ايد خونه و هايربي خونه برضه.

الرحمه بهذا المجتمع ! و كالعاده عليكم اللعنه جميعا !

السبت، 11 يوليو 2015

العاهة رقم 9 : المجتمع و التدين الظاهري (مجتمع متطرف بطبعه )

  ليست هناك تعليقات

فكرت كتير قبل ما اكتب في الموضوع ده .. الصراحه مش عارف الناس هاتتقبله ازاي بس كالعاده مش مهم و مش فارقه كتير عايز تسمع اسمع مش عايز في زرار فوق كده علي شكل حرف اكس بيريح كتير في الحالات اللي زي كده.. نخش في الموضوع احنا مش شعب متدين بطبعه و الجو الرخيص ده اللي بنحكي فيه بقالنا كتير احنا شعب بنمارس عادات الدين و مش الدين نفسه زي ببساطه في مجتمعات عربيه في ناس بتروح تصلي في الجامع من غير وضوء علشان ببساطه الناس تشوفه و هو رايح و راجع من الجامع و يقولو عليه راجل و متدين و راجل صالح و فاضل و يجوزة بناتهم  الي اخره و في مجتمعنا المصري البنت المحجبه هي البنت المحترمه الصالحة للجواز اللي تعرف تفتح بيت اللي يعيني ما بتصحبش و ما بتعرفش ولاد  و احسن بكتير جدا من اللي بشعرها و في الحقيقه انها ممكن ما تكون عارفه قبلك 10 رجاله قبل كده و مدوبه السمكه و ديلها اكتر من بنت بشعرها ... انا ماعنديش مشاكل مع الحجاب علشان بس ما ندخلش في مواضيع فرعيه انا عندي مشكله ان الحجاب يبقي زي المرواح للمدرسه كده ... احنا بنروح المدرسه مش علشان نتعلم لا علشان كل الاطفال المفروض بيروحو المدرسه بنخش الجامعه مش علشان نتقن شغلانه معينه لا علشان يبقي معانا شهاده .. الحجاب بقي نفس الفكره ما بقاش علاقه روحانيه بين البنت و ربها .. الموضوع بقي زياده مبيعات لشركه كارينه و محجبه و مؤمنه و خلافه .. اكل عيش بما لا يخالف شرع الله .. فيه بنات بتزني و هي لابسه الحجاب و في ستات بتخون جوزها و هي لابسه الحجاب زي "عنتيل الغربيه" اغلب الستات اللي راحتله كانت محجبات ده مش معناه ان المشكله في الحجاب .. المشكله ببساطه في سبب لبس الحجاب لو ماكنش عن اقتناع شخصي و تقرب من البنت لربها يبقي مالوش لازمه و ممكن نعتبرة زي اي حاجه ببتلبس و خلاص حتت قماشه مش فارقه كتير عن بلوزه.. حجاب و كذب مينفعش ... حجاب و خيانه ماتنفعش ... حجاب و زنه ما ينفعش اكيد ... و بالنسبه للرجاله اللي بتحكم علي البنات من شكلها و طريقه لبسها هاقلك زي كوكاولا ما قالت اصبر شويه و احكم تاني.

كنت بتكلم مع ناس صحابي علي ان في ناس اتعودت انها تصلي لدرجه انها بتبقي في اوكرانيا مثلا و بتزني بكامل ارادتها و لما يجيي معاد الصلاه تقوم تصلي !  ده دين ايه ده ؟! و لا مش كويس انك تصلي و تزني.. ما ينفعش المعصيه و الطاعه يجتمعو في قلب واحد مش قادر افهم الناس المقتنعه ان الصلاه و الزنا احسن من الزنا من غير صلاه .. اللي هو مبدأ نص العما و لا العما كلة .. بالنسبالي البني ادمين اللي من النوعيه دي زي الحمير اللي شايله كتب بالظبط ... انت في الحالات اللي زي دي مش بتصلي انت بتلعب تمارين بطن خمس مرات في اليوم .. فيه فرق كبير بين انك تعمل المعصيه و ترجع تتوب و تحاول تطبل و ترجع للمعصيه تاني دي جزائها عند ربنا كبير . قال رسول الله صلي الله عليه و سلم " كل ابن آدم خطاء، وخير الخطَّائين التوّابون " .. فيه ناس كده لا بتصلي و لا بتصوم و اخلاقها زي الزفت و تيجي تكلمهم في الدين يفضلو يقولولك الشريعه و تفسير و مين قال و مين ماقلش ... ايوه انت عايز ايه مني ؟! انت بالظبط زي الحمار شايل كتاب و مش عارف هو ايه ده.

صورة تانية للتدين الظاهري الشيخ الي دقتنة عند كرشه و زبيبه الصلاه عاملة دايرة نص قطرها 20 سم في وشه و ماسك السبحه ليل و نهار و حرامي و غشاش و نصاب .. علي فكره السرقه حرام يا شيخنا و الغش برضه و لا انتو الجزء ده من الدين مش عندكو و لا هي عدة شغل علي فكرة يا شيخنا لما تتدي معاد لحد و تخلفة و تكذب علي خلق الله ده من صفات المنافقين مش قضاء و قدر و العجلة من الشيطان.

الخطاب الديني محتاج بلا شك تجديد .. الناس محتاجه تعرف ان الاخلاق مهمه و طلب العلم مهم برضة و اتقان العمل مهم برضة و بر الوالدين مهم برضة و تعاملك مع الناس بطريقة محترمه مهم برضة.

كل واحد فينا بقي عبارة عن مسخ مجهول الهوية هو مسلم و مش مسلم متدين و مش متدين محترم و مش محترم متعلم و مش متعلم امين و مش امين في نفس الوقت .. لازم نبتدي نلحق نفسنا و الاجيال اللي جايه من الضياع في الفراغ ده .. 

  • ازني و صلي و متنساش الصلاه في معادها كويس !!
  • اسرق و غش الناس بس ما تنساش سنة العشاء !!
  • اسكر طينة في بلاد برة بس خلي بالك من صلاة الجمعة !!
  • ازني بس اتحجبي! 
  • اكذبي و غشي و خوني بس دخلي شعرك كويس تحت الطرحة !!
  • صلي المغرب قبل ما تنزلي تباتي في شقة واحد صاحبك !
  • خليك كده جاهل في امة اقرأ بس ما تنساش تاخد معاك السبحة كل يوم !!
 و احب اختم باقتباس  لدعاء دكتور عدنان ابراهيم "اللهم ان نبرأ الليك من هؤلاء و نسالك الهداية لهم و ان تسلك بهم سبيل المحسنين فقد اسائو الي انفسهم و الي  الدين "

الجمعة، 1 مايو 2015

العاهة رقم 8 : بعد ما شاب ودوه الكتاب

  ليست هناك تعليقات
عمرك عدي ال 40 مثلا و نفسك تخش كليه جديده او تدرس حاجه جديده او عايز تعمل ماجستير او دكتوراه دي حاجه حلوه جدا و محترمه و في صلب العقيده اصلا اننا نتعلم بس ثانيه واحده شعب ام الدنيا هايسمعك حاجه تكسر معونياتك "بعد ما شاب ودوه الكتاب" مثل من ضمن الامثله المتخلفه اللي هدفها في الاخر انك تبقي شخص عادي في مجتمع فاقد للطموح . المفروض و البديهي انك لما تشفني بتعلم حاجه جديده انك تتدعيلي بالتوفيق و ان ربنا يفتح عليا و يزيدني من علمه بس ازاي ! لازم تسمعني ديك ام مثل يحسسني اني بعمل حاجه عيب ! 

ده مثل بياكد لينا ان العاهات و التقاليد بتاعتنا عددت مستوي الحلال و الحرام , فضل العلم في الدين رهيب , ايوه رهيب لدرجه ان شيوخ الامه ما بيتكلموش عليه زي ما بيتكلمو علي دخول الحمام بالرجل اليمين و لا الشمال, العلم عندنا بقي من غير هدف العيال في ابتدائي هي مش عارفه هي بتعمل ايه هنا غير انها المفروض تنجح في الامتحان و هكذا الاعداديه و الثانويه و الجامعه لحد ما بيطلع للمجتمع كائن فوق سن العشرين سنه مبهم المعالم عديم الثقافه و تايه ! و لو فاق متاخر و راح اتعلم هايسمع "بعد ما شاب و دوه الكتاب" 

اتفرجو علي المصريين اللي بيشاركو في "من سيربح المليون" و شوفو المصايب و حجم الجهل اللي بقينا فيه ! ده فين ناس بتخسر في الاسئله التافهه اللي في الاول ! المجتمع دلوقتي مش هاينبهر بيك لو عندك 3 ماجستير و 2 دكتوراه و 200 بحث منشور مثلا زي ما هاينبهر بيك لو عندك 10 مليون جنيه و عربيه فاخره , مجتمع بقي بيهتم بالمظهر و قيمه العلم بقي تحت و تحت خالص و لو فضلنا كده في الاحسن اننا نحتفي من علي وجه هذا الكوكب احنا خلاص مش مفيدين للبشريه ده بالعكس احنا بنضر البشريه و بقينا بننشر الجهل و التعصب و العنصريه يوم عن التاني , تخيلو لو العالم صحي الصبح مالقاش العالم العربي موجود , هايحصل حاجه ؟! لا طبعا بالعكس هايخدو ثروتنا و يستغلوها احسن مننا.  عمرنا ما هانبقي ام الدنيا , ام الدنيا مش مكان و لا حتت ارض ام الدنيا هي مناره علم و حضاره .. افيقو يرحمكم الله 

الاثنين، 13 أبريل 2015

العاهة رقم 7 : الحكم يالمظاهر (محافظه الغربيه كمثال علمي)

  ليست هناك تعليقات
الراجل اللي بدقن و زبيبه صلاه ده محترم جدا يا اخي و امين اوي ... البنت المحجبه اللي هناك دي محترمه جدا و اخلاقها عليا ... الواد اللي بجل في راسه و بنطلونه ساقط ده تافه جدا ... حمد الله علي السلامه انت في ام الدنيا مصر .. الحكم علي المظاهر جزء لا يتجزء من المجتمع العفن اللي بقينا عايشين فيه .. مجتمع سطحي لاقصي درجه مجتمع فاكر نفسه بيعرف يحكم علي شخصيه اي حد و هو فيه كل العبر اللي في الدنيا مجتمع بيتكلم عن الاحترام و اغلبه سرقه و غش و كذب .. مجتمع بيتكلم عن الشهامه و الجدعنه بس التحرش متغلل في كل طبقات المجتمع.

مش معني ان بنت محجبه انها كده محترمه و مش معني انها بشعرها انها كده سافره و قليله الادب مش معني انه بدقن انه امين و عارف ربنا و مش معني انه حالق دقنه انه مش ملتزم و مش عارف ربنا .. مش معني ان ناس معاها فلوس كتير و فلل و عربيات انهم راقين بالعكس الواحد شاف ناس من غير فلوسها و لا تسوي نكله في عرف الانسانيه و الاخلاق و شاف ناس معاهمش حاجه و يساو كتير و شاف برضه اللي معاهمش حاجه و و لاد كلب برضه .. الكتاب ما بينيش من عنوانه لازم تتعرف علي اللي هاتحكم عليه لازم تتعامل معاه و في الاخر تبقي قرر هو محترم و لا نصاب و لا بن كلب و لا امين بلاش القولبه اللي بقينا عايشين فيها دي الله يكرمكم. 

خلونا ناخد محافظه زي الغربيه .. الغربيه اثبتت ان المجتمع مريض لاقصي درجه .. لدرجه تفوق فعلا التوقعات ... احنا كل يومين نسمع عن عنتيل جديد الموضوع بقي متكرر بشكل ملحوظ ... خلينا نشوف مثلا عينه من العناتيل دي و عينه من اللي مارسو معاهم الرذيله ... هتلاقي عنتيل بدقن قد كده ماشاء الله يا اخي و زبيبه قد كده فوق الله اكبر يا اخي ايه التقوي و الايمان ده كله يا شيخ ! بس ثانيه واحده الراجل ده بيزني علي فكره ! اه يعني من الكبائر بس المهم اللحيه يا جماعه اصل حلقها حرام.. ممم طب و الضحيه لا دي ست محترمه محجبه يا اخي و لبسها ساتر ياااااااه يا اخي علي الاحترام ياااه علي التقوي بس ثانيه واحده دي بتخون جوزها و بتزني برضه !! يا جماعه المجتمع اتفشخ و شيوخنا الاجلاء العظماء عايزين يدعو للاسلام و ينشرو الدعوه للغرب العالماني الكافر !! و احنا هنا الدين بقي عادات و تقاليد الدين بقي زيه زي الغدي كده حاجه بتعملها كل يوم و خلاص نسيت  بتعملها ليه.

الدين اتظلم معانا و المجتمع بقي مريض و النفاق في اجل صوره و اللي مش شايف كده يبقي اعمي و عندنا تيار ديني غبي لاقصي درجه و الازهر بقي دوره صفر و المدارس  و خلاص الدين هايتلغلي فيها من كتر ما بقي مهمل... احنا دلوقتي لا عندنا مجتمع متدين و لا حتي محترم و لا مثقف .. حد يلحق الجيل الجديد هو ده الامل و ارحمونا بقي الاسلام مش محتاج عدد و لا الدين مظاهر الدين اخلاق قبل اي حاجه.

الأحد، 29 مارس 2015

العاهه رقم 6 : صاحب بالين كداب و صاحب تلاته منافق

  ليست هناك تعليقات

اكيد طبعا سمعت عن المثل  ده في مناسبات عديده ... انا المثل ده بيتقالي في كل مره احاول اعمل اكتر من حاجه في نفس الوقت اول مره اتقالي كان من دكتور فاضل عندي في الجامعه كان بيسالني ليه دراجاتي نزلت في امتحان .. انا عامه كنت باحكيله اني بتعلم حاجات جديده و كده و هو ربط الاتنين ببعض فا افتكر ان موضوع اتعلم حاجه جديده بياثر علي دراستي  فا قالي "صاحب بالين كداب و صاحب تلاته مناتفق".. المهم ماعلقتش ساعتها بس حاسيت ان المثل ليه دعوه بالموضوع فعلا .. بس فيه حاجه خلتني اقف و افكر هو انا كداب ؟! كداب ليه مش فاهم ؟ علشان بحاول اعمل اكتر من حاجه في نقس الوقت ... يعني بضحك علي نفسي ؟! و ولو عملت تلات حاجات في نقس الوقت هابقي منافق ؟! مش فاهم الصراحه ايه العلاقه ... يعني بكدب علي مين و بنافق مين ؟! ممكن  تكون "نفسي" هي الاجابه ؟ يعني بكدب و بنافق نفسي ؟ طب ليه ؟ يعني علشان اطور نفسي اسرع ابقي بكدب و بنافق عليها ؟ 

المجتمع ده عامة نسب الطموح فيه قليله .. ناس هاتفضل تظيط و تقول ما تقلش كده علي الشعب المصري احنا عاملنا و عاملنا ... الموضوع ببساطه ان السورين لما جم مصر عامله 15 حاجه في نفس الوقت و تفوقو علينا علشان احنا ببساطه تفكيرنا وسخ مايل للانتخه و الراحه و الاستقرار الغير مبرر ... اعملو 100000 حاجه في نفس الوقت خليكم صاحب مالين و تلاته و عشره طالما   تقدرو و حبو اللي بتعملو حتي لو بقيتو كدابين و منافقين في نظر المجتمع ... مجتمع كل همه الحكم علي الناس معاده هو ! 

السبت، 14 مارس 2015

العاهه رقم 5: ارحمو البنت المصريه !

  ليست هناك تعليقات

البنت المصريه هي الكائن المظلوم  في بلدنا في بلد بتتدعي معرفه الاصول و الحلال و الحرام, البنت المصريه هي كائن محطوط تحت الميكروسكوب من الجميع من اول لما تتولد لحد ما تموت... هاتسمع دايما الجمله السمجه لو انت خلفت بنت و جه حد يباركلك و يكون هو عنده ولد صغير بعد ما هيقلك مبروك و تتربي في عزك هايقلك انا خلاص حجزت مني لحماده ابني .. ممكن تشوفها حاجه عبيطه بس هي في الحقيقه هي عدم اعتراف باراده البنت و حقها في الاختيار و هي في اللفه لان ببساطه العكس ما بيحصلش لما تيجي تبارك لحد مخلف ولد اكيد مش هاتقله انا حاجز حماده لمني بنتي... 

تكبر البنت شويه و تخش المدرسه قارن بقي التعليمات اللي بتتقال للولد و البنت في الفنره دي ... الولد بيتقالو 3 او 4 حاجات كا نصيحه و لو قتل حد في المدرسه ممكن اهلو يضحكو و يقلك الواد حمش و راجل .. البنت هاتلاقي 20000 الف حاجه ما تعمليش ما تروحيش ما تكلميش فلان مش عارف مين لو قالك ايه اشتكي لمين و خلي بالك و خلي بالك و رغي كتيييير جدا.. 

تكبر شويه و تخش ثانويه عامه و هنا نوعيه الاهل بتختلف الموضوع بينقسم ناس محبطه زي خشي اي حاجه خفيفه كده يا ماما انتي كده كده هاتتجوزي و تقعدي في البيت و نوع بيسمع لبناته و بيحترم رغباتهم و ربنا يخليهم لولادهم يا رب ... تخش البت الكليه و هنا بقي الواقع بيتفشخ ممكن تبقي بنت عندها بتاع 17 او 18 سنه و في نظر الدنيا و الحياه عيله صغيره بس يطلعلها كائن غتت و تبت يروح يكلم اهلها و يتقدم و الجو الرخيص ده و يقلك اربيها انا علي ايدي و ضغط بقي من الاهل علي واد هما اصلا ما يعرفهوش و يفضلو يقولو احنا سالنا عليه و طلع كويس ... و معلش هنا عايز اقف عند كلمه سالنا عليه ايه نوعيه التحريات اللي بتعملها علشان تعرف ان الشخص ده كويس انت متخيل مثلا انك ممكن تروح تسال عند بيته هو فلان بن فلان ده كويس ؟ متوقع مثلا واحد جارهم او البواب يقلك ده ابن كلب زباله مثلا ؟ احنا اصلا بقينا في مجتمع ما حدش عارف جاره اصلا متوقع ايه من سؤالك السمج ده ؟! مش معني انك ما سمعتش حاجه وحشه عنه انه كويس ممكن يطلع مجنون بن مجنونه يطلع عينك انت و بنتك .... المهم ما علينا نرجع تاني لموضوع ان احنا سالنا عليه و ده كويس و الجو الرخيص ده .. بدل ما البنت تركز في دراستها و تشوف هي عايزه تتنيل تعمل ايه في حياتها يبفضل عندها الكابوس اللي منغص عليها عشيتها ده و طالعلها في كل حته و هنا بقي بيجي دور البنت يا توافق و تنهي حياتها اكلينكيا يا تفضل في حوارات و افلام تضايق اللي خلفوها لحد ما تخلص من عريس الغفله و ترجع تفكر هاتعمل ايه في حياتها.

تخلص الجامعه و يبتدي كل اللي حوالين البنت يسال هي هاتتخطب امتي   و ماحدش يسالها هي ناويه تعمل ايه في حياتها ها تشتغل و لا هاتكلمل دراسات عليا الاسئله دي مش وارده طبعا ...  و يا سلاااام بقي لو اتاخرت في الخطويه عشرين الف سؤال ليه اتاخرت و كل واحد بقي يبتدي يجود و يجاوب هو .. اصلها بتحب , اصلها متعقده , اصلها رخمه زي امها و هكذا و اللي بقي يبتدي يدعلها و يا رب نفرح بيكي بقي و زن في كل المناسبات العائليه و رغي و قرف ... المهم لو ما فيش حد في حياه البنت ده مش معناها اننا نسبها في حالها لا ازاي ماتجيش طبعا ... بنت خالتها علي بنت عمتها يبجلوها عرسان من شغلهم او صحابهم و قعدات صالونات علشان نجوز البت.. المهم ملخص المرحله ان البت اتخطبت الحمد لله سواء بقي حد عارفاه و بتحتبه او صالونات.. 

و يبتدي السؤال التاني هاتتنجوز امتي و السؤال ده ممكن يكون بعد يوم الخطوبه بيوم واحد لقبل يوم الفرح و ممكن يتسال عدد لا نهائي من المرات ... المهم تتجوز البنت و يا سلام لو فيه فرح .. هايبقي كل واحد معزوم في الفرح خبير نفسي بيحاول يحلل هي مبسوطه و لا لا و متوتره و لا لا و هو عامه الشخص ده مش جاي علشان يتبسط و يشارك الناس فرحنهم ده واحد جاي يعمل دور خبير نفسي و ياكل و يغور...

خلاص البنت اتجوزت ها هاتخلف امتي ؟ و يا سلام لو الخلفه اتاخرت نفس البني ادمين برضو هايظهرو و اللي هايقول اصل العبيب منه لا منها ... و اسئله من نوعيه مافيش حاجه جايه في السكه و قد ايه الاطفال حاجه كويسه و سبحان الله نفس الناس اللي بتشجعها علي الخلفه هي هي نفس الناس اللي بتشتكي من العيال و قرفهم... المهم البنت خلفت السؤال اللي بعده عقبال ما تخويه ... السؤال اللي بيجي في دماغي ساعتها و انت مال امك نخاويه و لا ندفه حي انت مال امك !! 

المهم البت خاوت العيل و كل حاجه و قعدو خمس سنين و اطلقت ... ياد المصيبه و ياد المناحه و كان البنت ماتت و نظره المجتمع في موضوع الطلاق ده ان البنت هي اللي غلطانه ماحدش فكر انها ممكن تكون متجوزه واحد ابن ستين كلب بلطجي و بخيل و نتن و معفن لا ازاي هي اللي غلطانه برضه.. ضل راجل و لا ضل حيطه ؟! ده مثل ابن وسخه مش هاتعب نفسي علشان اتنقده اصلا هو لواحده اصلا مصيبه من مصايب الزمن اللي عايشين فيه..

الحاجه الوحيده اللي بيرحمو فيها البنت هي لحظه مماتها دي اللحظه اللي الكل بيبطل يسال و يعلق ... ارحمونا يا جدعان خليكم في حالكم اتمنو الخير و السعاده للبنت  اتمنو انها تحقق اللي عايزاه اتمنو انها تبقي من انجح الشخصيات اتمنولها تكون ام عظيمه و زوجه لزوج عظيم بتحبه و تقدره و بيحترمها و بتحترمه .. اتمنولها السلام و الامان المجتمعي ...  و علي فكره ضل حيطه احسن من ضل راجل ابن كلب 

السبت، 7 مارس 2015

العاهه رقم 4 : مافيش حاجه جايه في السكه !

  ليست هناك تعليقات

اي اتنين متجوزين جداد هتلاقي الكلمه السخيفه دي بتتقالهم  يبقي لسه متجوزين بقالهم شهر و يسالوهم "مافيش حاجه جايه في السكه" المقصود من الموضوع يعني ان المدام حامل و لا لا ؟... بعيد عن طريقه السؤال السمجه , انت مال امك ؟! انت مالك يا اخي يخلفو و لا لا يمكن مش عايزين يخلفو دلوقتي يمكن ما بيخلفوش اصلا انت مالك.. ما هو لو في حاجه يا هاتشوف بطن المدام قدامها مترين يا هاتلاقيهم شايلين عيل بنسبه كبيره مش هايكونو متبنينه

ليه الناس في مصر بيرسمو ليك طريق المفروض تمشي فيه .. الجامعه بعدين الجيش بعدين الشغل و يدويك تكون بقالك 3 او 4 شهور شغال و الناس تبتدي تدورلك علي عروسه بعدين تخطب يقولولك عقبال الجواز تتجوز و انت في الكوشه يقولولك عقبال العيال تجيب عيل يقولولك عقبال ما تخاويه ؟! انتو في ايه يا كفار ما كل واحد يخليه في حاله ... كل واحد عنده شغله و حياته و اهدافه ... لو عايز تتعاطف معاه فا اتمناله الخير و اتمناله اللي يخليه مبسوط و سيب الناس في حالها  

السبت، 21 فبراير 2015

العاهه رقم 3 : تالتة ابتدائي شهادة !!!!

  ليست هناك تعليقات

و احنا صغيرين في تالته ابتدائي اهالينا كانو بيقولو لينا ذاكرو كويس لازم مجموع تالته ابتدائي شهاده ... عمري ما فهمت ساعتها يعني ايه موضوع شهاده اللي كنت اعرفه ان فيه سنين نقل و سنين شهاده لما كبرت شويه فهمت ايه موضوع الشهاده ده ... الموضوع للي مش عارف كلمة شهاده دي يعني لو اخدت شهاده 3 ابتدائي و بطلت تعليم هايبقي معاك شهاده بتقول انك خلصت 3 ابتدائي انما مثلا لو سبت التعليم في تانيه ابتدائي مش هايبقي معاك شهاده ... السؤال هنا بقي ليه اهالينا فشخونا بالموضوع ده ؟؟!! ما احنا اكيد كنا هانكمل تعليمنا.... ممكن اتخيل الحوار ده بين بواب و ابنه او نجار و ابنه مع احترامي الكامل ليهم بس ساعتها ممكن اقدر انهم مش قادرين يصرفو علي ولادهم فا عايزنهم ياخدو شهاده و يتعلمو صانعه ساعتها الموضوع منطقي انما اللي مش منطقي خالص انك تلاقي عيل بيدفعله بتاع 10 الاف جنيه في السنه ممكن اقل او اكتر الايام دي و بيتقلو ذاكر علشان 3 ابتدائي شهاده..

ارحمو اهالينا و بتطلو تكررو حاجات مابقتش موجوده... ما تقعدوش عيل عندو بتاع 8 سنين و هو داخل امتحان العربي علشان خايف من موضوع الشهاده ده و هو مش عارف هو ايه اصلا علمو ولادكم حب اللي بيعلموه ... خليهم يحبو العلم و المعرفه .. عرفوهم العلم ده مفيد ليهم ازاي ... علموهم ازاي العلم بيقربهم من ربنا .... علموهم ازاي العلم بيرتقي بالبني ادم و فككو من ديك ام الشهاده 


الجمعة، 20 فبراير 2015

العاهه رقم 2 : هاتجوز علشان استقر !!

  ليست هناك تعليقات
في لحظات تجلي كده بتبقي قاعد مع ناس صحابك او قرايبك و تسمع الشاب من دول يقلك انا عايز اتجوز بقي علشان استقر و تلاقيه بيبص في السماء كده متامل و هايمان و مناجي الرحمان انه يستجيب لدعوته و يخلصه بقي من الشحططه اللي هو فيها علشان يستقر ... و ده بالنسبالي هو المنطق اللي فشخ الواقع خلينا نتكلم كفنين و نقول يعني ايه استقرار من غير من نجيب اصل الكلمه في المعجم و من غير تعاريف مبهرجه الاستفرار هو ان النهارده شيه امبارح و غالبا بعد مشيئه الله طبعا زي بكره .. الاستقرار يعني ما فيش مخاطر يعني الروتين و انعدام المفاجئات يعني ما فيش توقع لاي حاجه غير متوقعه بالنسباله حلوه او وحشه .. من الاخر يعني وجودك في منطقه الامان و الراحه النفسيه ... بعد التعريف ده تلاقي كل الشباب اللي عايز يتحوز علشان الاستقرار هو اصلا مستقر عنده شغله و يومه متنظم و مرتب ما فيش جديد اغلب الايام غير انه جاي من الشغل و رايح الجيم و راجع من الجيم للبيت و منه للقهوه ما فيش اصلا اي حاجه تدل علي عدم الاستقرار.

نيجي بقي للجواز.. الجواز مش استقرار طبعا بكل المقايس الدنيا متغيره فيه و فيها مفاجئات فيها انك ممكن تصحي الصبح تلاقي نفسك شايل مسئوليه ابن و ملزم انك تعيشه عيشه كويسه و تعليم و مدارس و حياه تانيه خالص .. فيها انك مش لوحدك و معاك واحده شايل مسئوليتها مطب صغير في الشغل ممكن يفشخلك حياتك , الحياه في الجواز كلها متغيرات و ما فيهاش ثوابت.. وو انت لوحدك شايل هم مشاكلك انت و بس في الجواز انت شايل هم مشاكلك و مشاكل  ولادك... يعني مافيش ديك ام اي استقرار 

ببساطه اللي مستني الاستقرار من الجواز هو نفس الشخص اللي مستني الاستقرار من نعم للدستور و نعم لانتخابات مبكره ... حلول عمرها ما جابت استقرار  

الأحد، 15 فبراير 2015

العاهه رقم 1 : كل اللي يعجبك و البس اللي يعجب الناس !! (كل اللي يعجيك و البس اللي يعجبك و ديك ام الناس)

  ليست هناك تعليقات

طبعا مش محتاج افكرك بالمثل الرهيب الفشيح "كل اللي يعجبك و البس اللي يعجب الناس" , مبدئيا المثل ده مش منطقي لان لو فضلت تاكل اللي يعجبك هاتطخن و بالتالي مش هاتعرف تلبس اللي يعجب الناس, و ثانيا ايه اللي هايحصل لما اعجب الناس ! و ثالثا انا هاعرف ازاي ان اللي هالبسه ده هايعجب الناس منين !! يعني تخيل معايا دلوقتي انك قررت تنزل تشتري هدوم ... انت واقف دلوقتي جوه المحل و لقيت قميص عاجيك هاتعرف منين انه هايعجب الناس هاتطلع الشارع و تاخد القميص معاك و تسال كل اللي رايح و اللي جاي اذا كان القميص عاجبه و لا لا ؟! 

كل اللي يعجبك, كل اللي انت شايفه مناسب ليك و لصحتك و اللبس اللي يخليك واثق من نفسك و مريحيك و سيبك من ديك ام الناس !! 

الأربعاء، 11 فبراير 2015

الهدف من الموضوع ! (انت عايز ايه ؟!)

  هناك تعليق واحد




ناس كتير هاتسالني انت عايز ايه ؟! الموضوع ببساطه اني كشخص مصري و بعتز بالموضوع ده شايف ان بقي فيه شويه عادات و تقاليد و كتب للاصول مالهاش اي اصل و لا مرجع غير ان شويه ناس قعده مع بعض و قررو يعملو قالب للمجتمع يعيش فيه من بعدهم .. ايام و سنين عدت و الموضوع بقي بيتعمل من غير تفكير هاتسمع ناس مثلا بتقولك "عيب ما يصحش , الاصول بتقول كذا" انا بقي عايز اقف عند كلمه اصول دي شويه حلوين ... مبدائيا فين المرجع اللي ممكن نرجعله علشان اتاكد اللي انت بتقوله ده من الاصول و لا لا؟! ... يعني لو اختلفت معاك في الاصل رقم 11 في باب الزيارات العائليه هانعمل ايه ؟! هانرجع لمين مين اللي هايفصل في الموضوع؟.

ايوه يعني عايز ايه برضه ؟ انا عايز تفكر بره ديك ام الصندوق اللي اتحطينا فيه مش عايزك تبقي قليل الادب و لا بلطجي و لا قليل الزوق عايزك تفكر معايا في حاجات بقت بتتعمل علشان هي من الاصول او من العادات و التقاليد و هي اصلا غلط ... ده فيه حاجات حلال ما بقتش بتتعمل علشان الناس خايفين انهم يكسرو العادات و التقاليد و الاصول.. كل فتره هانزل هنا مثل او عاده او اصل من الاصول و اناقشه لو عندك تفسير ان ليه دي صح او غلط يا ريت تبقي تناقشو معايا..